Wzrok
- Budowa oka
- Wady wzroku
- Okulary - historia
- Co każdy rodzic wiedzieć powinien
- Fakty i mity o soczewkach
- Okulary progresywne
- Porady
- Słowniczek
Co każdy rodzic wiedzieć powinien
Drodzy Rodzice
Czy wiecie, że blisko połowa dzieci ma wady wzroku i są one zdiagnozowane dopiero w wieku szkolnym, kiedy pewne zaburzenia są już nieodwracalne?
Czy wiecie o tym, że dziecko z dużą wadą wzroku pomimo jej istnienia, może widzieć wyraźnie?
Czy wiecie, że dziecko, które nie lubi się uczyć może mieć wadę wzroku lub zaburzenia widzenia obuocznego?
Jeśli Twoje dziecko:
- podchodzi bardzo blisko do oglądanych przedmiotów i telewizora,
- często przechyla głowę np. przy rysowaniu, oglądaniu TV,
- zezuje, a skończyło już 6 miesięcy,
- na zdjęciach ma źrenice ustawione nierówno,
- nie lubi precyzyjnych zabaw manualnych( np. układanie drobnych klocków),
- ustawia się bokiem do obserwowanych przedmiotów,
- skarży się na bóle głowy,
- często ma zapalenia spojówek lub gradówki,
- jest bardzo wyciszone i zamknięte w sobie,
- posiada w rodzinie osoby noszące okulary na co dzień,
- patrzy „byczkiem” lub unosi brodę,
- ma kłopoty z oceną odległości (potyka się, uderza o przedmioty),
- rysuje lub pisze „nosem”,
- nie lubi czytać i oglądać książek,
... może to oznaczać, że jest „posiadaczem” wady wzroku.
Nie czekaj, udaj się do okulisty o specjalizacji dziecięcej, który może to sprawdzić. Pamiętaj, że :
- nawet niemowlę można już zdiagnozować pod kątem wady wzroku,
- dziecko dostrzegające każdy okruszek też może mieć wadę wzroku lub widzieć wyraźnie tylko jednym okiem,
- nawet jeśli nikt z rodziny nie nosi okularów, nie oznacza to, że dziecko też nie ma wady wzroku.
Rozwój oczu i rozwój widzenia nie są zakończone w chwili urodzenia dziecka. Następuje to jednak bardzo szybko w szczególności w pierwszych miesiącach i latach życia dziecka.
Zaraz po urodzeniu nasz maluszek widzi, ale odruch skupiania wzroku oraz patrzenia równoległego na wprost stabilizuje się ok.6-10 tygodnia życia i wówczas oczy dziecka zdrowego ustawiają się równolegle i na wprost. Rozpoczyna się też dopiero rozwój widzenia obuocznego, które dopiero około 12 miesiąca życia staje się podobne do widzenia osoby dorosłej.
Codzienna obserwacja dziecka może pomóc każdej mamie w zdobyciu informacji dotyczących rozwoju jej skarbu.
1-3 miesiąc życia
Noworodek widzi od urodzenia, ale początkowo bardzo słabo. W ciągu pierwszego miesiąca życia dziecko zaczyna stopniowo zwracać uwagę na światło oraz obracać głowę w kierunku okien i lamp, a także wodzić oczami za przedmiotami, najpierw w poziomie, a nieco później w pionie. W tym czasie rodzicom może wydawać się, że dziecko nie patrzy dokładnie na nich, ale jakby przez nich w punkt znajdujący się poza nimi. Mogą także występować zaburzenia w równoległym ustawieniu oczu, najczęściej zmienne. Około 6-8 tygodnia życia niemowlę zaczyna nawiązywać kontakt wzrokowy z rodzicami oraz odpowiadać uśmiechem na uśmiech rodziców. Jeśli w tym okresie nie obserwujemy takich zachowań u dziecka, to jest to sygnał do skierowania niemowlęcia na badania okulistyczne. Rozpoczynając 3 miesiąc życia, zdrowe niemowlę wyraźnie dokonuje wyboru, na co patrzeć. Bardzo interesuje się prostymi biało-czarnymi figurami geometrycznymi oraz twarzami osób, z którymi przebywa. Interesują go poruszające się przedmioty oraz ruchy warg mówiących do niego. Zainteresowanie kolorowymi zabawkami przychodzi później.
3-6 miesiąc życia
Około 3 miesiąca życia dziecko zaczyna oglądać swoje ręce, najpierw obserwując ich poruszanie się, zbliżając i oddalając je od oczu, jest to bardzo istotny krok w rozwoju widzenia i uświadamianiu sobie przestrzeni znajdującej się wokół. W następnej kolejności dziecko zaczyna wkładać ręce do ust. Jest to kolejny krok w jakościowym poznawaniu budowy i powierzchni otaczających go rzeczy. W tym samym czasie dziecko zaczyna wykazywać zainteresowanie przedmiotami, które spadają i toczą się po podłodze. Pomiędzy 3 a 6 miesiącem życia dziecko zaczyna wyciągać ręce w kierunku wiszących przedmiotów, a następnie je chwytać. Początkowo ruchy są bardzo nieprecyzyjne i potrzeba kilku prób, aby został on uchwycony ręką. Stopniowo ruchy stają się coraz bardziej precyzyjne i już przy pierwszej próbie przedmiot zostaje uchwycony ręką. Charakterystyczny jest w tym wieku sposób chwytania zabawek przez dziecko. Pozwala on nam na ocenę czy dziecko patrzy obuocznie (zakrzywionym ruchem ręki dosięga przedmiotu), czy też jednoocznie (wyciąga rękę od linii środkowej ciała i sięga na wprost, aby złapać przedmiot).
7-10 miesiąc życia
Dziecko w tym wieku potrzebuje coraz to nowych zabawek i przedmiotów, gdyż przerzuca szybko uwagę z jednego na drugi. Uczy się coraz lepiej chwytać przedmioty i przez zainteresowanie toczącymi się i będącymi w ruchu zabawkami ćwiczy akomodację i konwergencję na odległość, stawiając kolejny krok w rozwoju i rozszerzeniu widzenia przestrzennego. Zauważa już bardzo małe przedmioty, takie jak np. okruchy chleba, najpierw dotykając je a potem chwytając. Odróżnia rodziców od obcych. Zauważa interesujące je przedmioty z kilku metrów. Zaczyna także interesować się obrazkami w książkach i obserwuje kiedy rodzice rysują i opowiadają o tym. Uczy się również rozpoznawać częściowo ukryte przedmioty.
11-12 miesiąc życia
Pomiędzy 11 a 12 miesiącem życia dziecko zaczyna orientować się w domu, patrzeć przez okno i rozpoznawać ludzi oraz obrazki. Wykazuje także zainteresowanie zabawą w chowanie i szukanie. 80% dzieci ma już wówczas rozwinięte widzenie obuoczne porównywalne z osobą dorosłą.
12-24 miesiąc życia
Podczas pierwszego i drugiego roku życia widzenie jest podstawowym zmysłem w komunikowaniu się dziecka ze światem zewnętrznym. Dziecko uczy się porozumiewania się z dorosłymi oraz innymi dziećmi przez obserwację ich zachowań, wyrazu twarzy i ruchów ciała podczas rozmów, jedzenia i zabaw oraz stara się ich naśladować. Dzieci w tym okresie uczą się także łączyć w jedną całość bodźce z różnych zmysłów, przy czym wzrok jest głównym narzędziem badania zjawisk obok dotyku, słuchu i smaku.
Znajomość przedstawionego powyżej schematu jest ważna zarówno dla rodziców, jak i dla lekarzy. Ocena czy widzenie rozwija się prawidłowo, czy też z jakimkolwiek opóźnieniem, może wskazywać na występowanie różnorodnych schorzeń narządu wzroku, które stanowią zagrożenie dla widzenia nawet zdrowia czy życia dziecka. Stwierdzenie odchyleń w rozwoju zachowań wzrokowych u dziecka wymaga natychmiastowej diagnozy oraz rozpoczęcia odpowiedniego leczenia.
Często konsekwencją wady wzroku u dzieci jest zez czyli zaburzenie w prawidłowym funkcjonowaniu narządu wzroku. Może on powodować powstanie amblopii ("leniwego oka"), czyli osłabienie zdolności widzenia w jednym oku. Gdy patrzymy na jakiś przedmiot, to na siatkówce każdego oka powstaje obraz tego przedmiotu. Obrazy z obu oczu są przenoszone drogą nerwową do kory mózgowej, gdzie zlewają się w jeden obraz. To umożliwia nam przestrzenne, trójwymiarowe widzenie. Zdolność tę nabywamy w pierwszych latach naszego życia. Jeśli w tym okresie dojdzie do zaburzeń w prawidłowym ustawieniu oczu, to dorosły człowiek nie będzie posiadał zdolności przestrzennego widzenia.
Każda nieprawidłowość i każde zaburzenie w układzie wzrokowym hamuje jego prawidłowy rozwój. Do tych nieprawidłowości doprowadza zez. Im wcześniej on powstaje i im dłużej trwa, tym trudniejsze jest jego wyleczenie. Oko ustawione w zezie jednostronnym gorzej widzi, ponieważ z powodu dwojenia zostaje wyłączone z obuocznego widzenia. W oku tym powstaje niedowidzenie, które nieleczone lub źle leczone prowadzi do ślepoty. W zezie naprzemiennym zostaje najczęściej zachowana prawidłowa ostrość wzroku, ponieważ oczy zezują naprzemiennie, natomiast brak jest warunków do prawidłowego obuocznego widzenia. Obuoczne widzenie kształtuje się między 4-6 rokiem życia, ważne jest więc aby leczenie zeza zakończyć przed pójściem dziecka do szkoły. Dziecko zezujące to najczęściej dziecko nieśmiałe lub nieco agresywne. Dziecko, u którego w dzieciństwie zaniedbano leczenie oczu, w przyszłości nie ma możliwości zdobycia wielu zawodów technicznych. Powoduje to masę komplikacji i trudności wychowawczych, dlatego aby temu zapobiec należy regularnie przeprowadzać badania profilaktyczne w przedszkolach. Każde dziecko z podejrzeniem zeza jawnego lub ukrytego należy natychmiast skierować do lekarza okulisty ( najlepiej specjalizującego się w okulistyce dziecięcej ), w celu ustalenia wady wzroku. Nieustannie funkcjonuje u nas pogląd, że dziecko z którym nie możemy nawiązać kontaktu jest za małe do leczenia zeza. Nic bardziej mylnego - NIE MA DZIECI ZA MAŁYCH DO LECZENIA ZEZA.
Nawet jeśli nikt z rodziny nie nosi okularów, nie oznacza to, że dziecko też nie ma wady wzroku.
Wszystkie materiały zamieszczone na stronie są własnością salonu optycznego Pro-Optyk. Kopiowanie zabronione.